Pfalzerwald-Wernersberg 2
Zaterdag 15 september 2007 zijn we op aanraden van de eigenaar van pension Trifelsblick een wandeling gestart vanuit Wernersberg. Hij leende ons een stafkaart van de omgeving en wij stippelden van te voren een route uit. Het ging ondanks de kaart hier en daar toch nog mis, maar dat mocht de pret niet drukken. Het werd weer een wandeling van 8 uur langs prachtige rotspartijen, over kammen en met mooie uitzichten.
Start bij pension Trifelsblick. (rode stip op de kaart)

Lopen richting centrum van Wernersberg, daar via  Kapellenstraße dorp verlaten.

Route 35 volgen totdat je een autoweg nadert. Daarvoor een pad naar rechts nemen dat het bos in gaat. Je zit nu op route 37en 1. Na korte tijd scherp naar rechts via de 36 en via stevig klimmetje richting Geiersteine.  Nr 1 op de grote kaart.

Klik op de kaart voor een vergroting

Boven gekomen links onder de Geiersteine langslopen tot je schuin naar boven kunt lopen om vervolgens over de Geiersteine terug te kunnen lopen naar het hoogste punt voor een prachtig uitzicht over de omgeving.

Geiersteine van onderen

Geiersteine van boven met zicht op Wernersberg

Hierna de Geiersteine weer aflopen en rechtsaanhoudend route 36 volgen over een mooie kam. Hoewel er een pad rechts langs de kam loopt kun je op de kam blijven lopen, af en toe wat klauteren.
Aan het eind van de kam loop je verder over de 36 naar het volgende uitzicht op de Heischberg. Nr 2 op de grote kaart.

Heischberg

Via route 1 en 37 richting Hornstein, de volgende mooie rotspartij. Nr 3 op de grote kaart. Even hierna scherp naar rechts afdalen richting Lug. Het dorp inlopen, voorbij de kerk naar rechts en dan na ongeveer 50 meter links af. (Nb tegenover de kerk is een bakker waar je behalve lekkernijen ook koffie kunt krijgen.)Deze straat naar boven volgen en bij een blokhut naar boven en dan links omhoog het bos in via route 6.  Na enige tijd gestegen te hebben krijg je links een mooi uitzichtpunt met zicht op Lug. Nr 4 op de grote kaart.

Hornstein                                                                          Zicht op Lug en de Hornstein

Route 6 verder volgen en dan net voor een bocht scherp naar rechts omhoog naar de top van de Hollenberg. Nr 5 op de kaart. Na de hut op de top te zijn gepasseerd volg je de kam van de Hollenberg langs oude grenspalen uit 1839. Zicht op Spirkelbach, nr 6 op de grote kaart. Je passeert de Klingelkopf op 455,2 m. Nr 7 op de grote kaart.

Klingel-Kopf  455,2 m

Aan het eind naar links richting Kl.Ferkelstein via de route 6 en 16. Je kunt langs Kl.Ferkelstein lopen maar ook eerder een pad rechts schuin naar beneden nemen, aan eind richting Spirkelbach. Hier liepen wij fout. We wilden langs het vennetje naar ropute 3 aan de andere kant van de autoweg, maar liepen naar rechts over route 30. Toen we de fout ontdekten zijn we door het bos naar beneden gelopen (gele stippellijn). Uiteindelijk toch weer op de bedoelde route, langs fraaie rotspartijen via route 3 en 5 richting Buchholtz.

klimwand, nr 8 op de grote kaart

Buchholzfelzen

Na van het uitzicht te hebben genoten zijn we onder de Buchholzfelzen door, via route 9 afgedaald naar de grote kartonfabriek. Volgens de kaart zou je over het fabrieksterrein een pad moeten kunnen volgen richting een groen/blauw gemarkeerde route. Wij hebben het pad niet gevonden en zijn uiteindelijk over een hek geklommen, een terrein met hopen zand en stenen overgestoken en vervolgens een smalle plek in een beek (de Rim) gezocht om de sprong naar de overkant te wagen. Dit lukte met droge voeten. Weiland doorkruist en de groen/blauw gemarkeerde route gevonden. Deze route volgen tot in Wernersberg.

Langs de groen/blauwe route, blik op Trifelsburg.

Klik hier voor routebeschrijving op pdf-formaat.