Thonon les Baines - Les Houches
In september 2013 vlogen we naar Geneve, gingen vandaar met de trein naar Nyon, waar we de boot namen naar Thonon les Bains. We liepen van hieruit in 7 etappes naar Les Houches.
Etappes sept 2013:

19,7  km

Totaal: 136,9  km

14-09-2013  Thonon les Bains - Bioge  22,1 km  (normaal 17 km) GPS

Zaterdag 14 sept om 08.45 uur naar Geneve gevlogen. Daar vandaan met de trein naar Nyon, waar we om 11.35 op de boot naar Thonon les Bains zaten, zodat we al om 12.30 uur aan de wandel konden. In Thonon les Bains moesten we eerst gas scoren voor de brander. Dat bleek niet eenvoudig en koste ons totaal 1 1/2 uur. Het weer was echter prima, dus uiteindelijk liepen we rond 14.00 uur met gas in de tas en de zon op ons neus het stadje uit richting Armoy. We hadden gepland de eerste nacht ons tentje ergens te zetten en toen we rond 18.00 langs 7Aventures bij Bioge kwamen zag het grasveld bij dit outdoorcentrum er uit als een aantrekkelijke plek voor de tent. Bovendien begon het licht te spetteren. De eigenaar wilde geen toestemming geven, maar na een gesprek over onze route en planning bood hij ons uiteindelijk aan gebruik te maken van een tipi op zijn terrein. Wij hebben dit aanbod gretig aangenomen, evenals een kop koffie. Die nacht heeft het aan een stuk gehoosd en waren wij erg blij met onze tipi. De volgende ochtend bood hij ons nog een kop koffie aan, bezwoer dat hij niks wilde hebben en wenste ons een fijne dag. Wij waren onder de indruk van zoveel gastvrijheid.
Van Nyon met de boot...
7Aventures Bioge
in de tipi
15-09-2013  Bioge - Chalets de Bise     20 km     GPS
Zondagochtend na een kop koffie vol goede moed vertrokken richting Lacs d'Oche waar we de tent wilden zetten. Redelijk weer met af en toe wat gespetter, maar helaas nog zwaar bewolkt. Aangekomen bij Lacs d'Oches bleek het een erg drassige plek. We besloten het hogerop te zoeken en vervolgden de route richting Col de Paviz. Hier aangekomen, het was inmiddels 17.30 was het flink afgekoeld en stond er een stevige wind. Daarop besloten we nog 1 1/2 uur door te lopen naar Refuge de Bise. Tegen 19.00 kwamen we aan. In de Refuge waren 2 Franse wandelaars neergestreken die ons vertelden dat het cafť/restaurant om 19.00 sloot. Zonder problemen een sprintje getrokken voor 2 glazen bier en een flesje rode wijn. Die avond gezellig met de Fransen borrelend en snackend doorgebracht bij een gezellig houtvuurtje. Er was geen elektra of stromend water in de refuge, dus we namen genoegen met water uit de bron en kaarslicht.
Oude brug, 17e eeuw, over de Dranse
meer van Geneve
Lac de la Case 1750 m
Col de Bise  1915 m
Chalets de Bise en de refuge
16-09-2013 Chalets de Bise - La Ch d'Abondance  6,6 km GPS
Die ochtend regende het licht toen we op pad gingen, maar in de wetenschap dat we de vorige dag langer hadden gelopen dan gepland, wisten dat we voor vandaag in ongeveer 3 uur in La Chapelle d'Abondance konden zijn. Vol goede moed vertrokken en door een verlengde lunchpauze, vanwege de regen kwamen we die middag al rond 14.00 uur aan bij Hotel L'Alpage. Hier lekker bijgeslapen en een heerlijk maal genoten. Het bleef die middag en avond vrolijk doorregenen. De hoteleigenaar heeft nog even gebeld met ons volgende adres, refuge Chťsery, om na te vragen of ze nog open waren vanwege verwachtte sneeuwval. Maar de sneeuwhoogte viel mee en we konden er nog overnachten, zo werd ons beloofd.
la Chapelle d'Abondance 1021 m
Hotel L'Alpage
17-09-2013  La Chapelle d'Abondance - Chťsery  20,1 km GPS
Na een uitgebreid ontbijt konden we er weer tegenaan. De dag lonkte met een zonnetje en sneeuw op de toppen van de omliggende heuvels. We hadden een flinke etappe voor de boeg naar Col de Chťsery op 1992 m. Het was een prachtige wandeling langs watervallen, over diverse cols veel door de sneeuw, om te eindigen bij refuge Chťsery. Dit wordt geregeerd door een aardig echtpaar dat in de winter in het dal leeft en schapen houdt, maar 's zomers de refuge bewoont en hun gasten verzorgt. Eenvoudig maar schoon en zeer gastvrij.
Zicht op Mont de Grange 2432 m

Refuge de Chťsery  ou du lac Vert  1984 m
Lac Vert
18-09-2013         Chťsery - SamoŽns   23,4 km     GPS
Het waaide flink die nacht en een extra deken was gelukkig aanwezig. Toen we vertrokken regende het, en helaas is dat zo gebleven. Regenbroek en Goretex konden niet voorkomen dat het water doordrong tot alle onderliggende lagen....volgend jaar toch een poncho ? Het was een lange natte wandeldag die ons bracht naar SamoŽns. Daar hadden we een kamer gereserveerd in AEC Vacances-Les Becchi. Het zat vol met bejaarden die zich vermaakten met kaarten en Bingo.We hebben genoten van het binnenbad en ons gelaafd aan het dinerbuffet inclusief drank voor Ä 15,- pp. Uitermate vriendelijk personeel en een goed onderkomen.
Col de Coux 1920 m
Col de la GolŤse 1662 m
afdalen naar SamoŽns door vallei van de Giffre
schoenen drogen in Les Becchi
19-09-2013  SamoŽns - Refuge MoŽde d'Anterne 25 km  GPS
Na een fantastisch ontbijtbuffet stapten we de grijze wereld in. Eerst even naar het centrum van SamoŽns om eten voor vandaag en morgen te scoren. We zouden die dag naar refuge MoŽde-Anterne wandelen en de weersverwachting was goed. Het klaarde inderdaad lekker op, maar 's middags betrok het toch weer en werd ons het zicht op de omgeving regelmatig door de bewolking ontnomen. Maar na een stevige etappe kwamen we aan bij de refuge waar we een plek op zaal kregen toegewezen en 's avonds onze tanden in het oude stokbrood mochten zetten. We waren in goed gezelschap van een praatgrage Ier en zijn Schotse vriendin, een zuinige combinatie. Die nacht klaarde het helemaal op.
Centrum van SamoŽns
Refuge de MoŽde d'Anterne
zonsondergang
20-09-2013   MoŽde d'Anterne - Les Houches  19,7 km   GPS
De laatste etappe. Het was prachtig, zonnig, helder weer, en ondanks de vele hoogtemeters (1000 stijgen en 2000 dalen) hadden we er zin in. De uitzichten waren adembenemend en bij iedere stap zie je het landschap veranderen. Echt weer een cadeautje. De tocht eindigde in Les Houches waar we de laatste nacht doorbrachten in Hotel Beausite. De volgende dag reisden we met de trein terug naar Geneve en vlogen vandaar weer naar huis. Het was een fantastische week.
ochtendgloren
RuÔne boerderij Chalets d'Arlevť ( rond 1413)
Col du Brťvent 2368 m
Mont Blanc massief
Chamonix vanaf Le Brevent 2525 m

Chamonix met zicht op ingang Mont Blanc tunnel (boven rechter voet)