Maastricht - Schirmeck
Om niet te veel tijd te verdoen met reizen hebben we meteen 4 weken uitgetrokken en werd een schema gemaakt dat ons tot Schirmeck in de Vogezen moest brengen. Hieronder een (foto) verslag van de verschillende etappes tussen Maastricht en Schirmeck.
Etappes 2009:

02 juni St Quirin - Grandfontaine        28,0 km

03 juni Grandfontaine - Schirmeck       8,0 km

10-05-09   Maastricht - Wonck  14 km
Die middag om 13.00 uur uit Zeist vertrokken. Door Tom'E afgezet op de Pietersberg in Maastricht en daar de aansluiting op de GR5 gemaakt. Via Kanne , het Albertkanaal overgestoken en via  Eben Emael naar Wonck gewandeld. Een aardige wandeling met aangenaam zonnig weer. In Wonck overnacht bij Chambre d’hote ‘’la Roseraie de la Vallée’’. Een fraai verbouwde boeren stulp met een prachtig in terrassen aangelegde rozentuin. De eigenaresse, Nettie, verwende ons met een heerlijk maal met veel verse ingrediënten en een lekker flesje wijn.
Pietersberg
grenspaal bij Kanne
ommuurde hoeve bij Kanne
Albert kanaal bij Kanne
Eben-Emael
tour d'Eben-Ezer
koolzaadveld voor Wonck
11-05-09  Wonck - Micheroux    32,7 km
Na een stevig ontbijt afscheid genomen en in een druilerige ochtend gestapt. Halverwege een modderige landweg geen GR5 markeringen meer zichtbaar en, naar later bleek, de verkeerde kant op gelopen. In Haccourt de draad weer opgepakt en via Visé, Dalhem, Feneur, Saint Remy, Saive  enTignee  Micheroux bereikt. Al met al viel dit traject tot ons wat tegen. Veel asfalt in combinatie met regen, saai stuk langs de kade van de Maas. In Micheroux overnacht bij Ch.d’hote  La Source du Broly  www.lasourcedubroly.be  Prima adres. Eigenaar Thierry bracht ons naar de plaatselijke Italiaan voor een pizza en haalde ons op afroep weer op. Tijdens een afdaling in het laatste stuk voor Micheroux kreeg Nathan veel last van zijn rechter knie. Een klacht die een paar weken voor vertrek was ontstaan maar met een hakverhoging was opgelost. Hakje met behulp van wat papier nog iets verhoogd. Om 22.00 naar bed met spierpijn en blaren.
erg nat
Visé
Micheroux
12-05-09  Micheroux - La Reid   24,5 km

Na een ontbijtje met door Thierry zelfgemaakte jam en brood zijn we met droog weer vertrokken maar helaas begon het om 11.00 uur  te regenen wat tot 15.00 uur aanhield. In Nessonveux geluncht, daarna naar Banneux la Kapelle waar we zouden overnachten op een camping. Hier onze flesjes gevuld met bronwater uit de kraan van dit bedevaartsoord. Gezien de regen en de energie die we over hadden zijn we doorgelopen naar la Reid waar we in Ch. d’hôte Escapades konden overnachten. Deze werd gerund door Muriël en Michelle Spiessen - Pequeux een sportief Belgisch koppel dat ook tochten begeleidt van Zeeland tot Corsica. Heerlijk gegeten op dit comfortabele adres. www.spa-info.be/escapades Knie van Nathan gaf geen problemen meer.

La Reid
13-05-09  La Reid - Stavelot    30,2 km
Vandaag de hele dag droog gehouden met af en toe een zonnetje. Een traject met mooie stukjes natuur, o.a. de hoge venen en wat minder asfalt dan de eerste dagen. In Stavelot de tent gezet op camping ‘’des Challes’’ aan de Amblève. Camping met eenvoudig sanitair en douchemuntjes. Bij de supermarkt een wegwerp bbq gekocht en een lapje vlees. Ook lekker.
bos bij Spa
de hoge venen
monument RAF
14-05-09  Stavelot - Schirm    37,4 km
Door het vochtige tentje was de rugzak wat zwaarder en zat me niet lekker. Ook wat zwaar in de benen. Om 15.00 uur in Vielsalm was ik er wel klaar mee maar na een grote friet en een frikadel speciaal voelde ik me weer wat beter en besloten we door te lopen naar een camping in Schirm. Helaas begon het na een ½ uur fors te regenen wat aanhield tot we in Schirm waren. Ondanks regenkleding en hoes waren we nat tot op ons hemd. Gelukkig bleek er naast de camping ook het appartementenhotel  Panorama te zitten. Er was nog een appartement beschikbaar en de eigenaresse legde ons in de watten. We kregen een lekker maal voorgezet en ze zette onze schoenen te drogen op de CV ketel. We hadden zoveel ruimte en een droogrek, dat we alle vuile kleren konden uitspoelen en drogen. De volgende ochtend na een goed ontbijt fris vertrokken.
Stavelot
appartementenhotel Panorama in Schirm
15-05-09  Schirm - Peterskirche  18 km
Na een vrijwel droge start begon het om 13.00 uur weer hevig te regenen. In hotel-restaurant Burghof in Burg Reuland wat gedronken en de bui afgewacht. Uiteindelijk maar weer doorgelopen toen het wat minder hard regende en bij de bakker wat broodjes gescoord. Mooi traject tot Peterskirche. Daar op camping ‘’International’’ aan de Our een trekkershut gehuurd.
Burg Reuland
camping International Peterskirche
terug
16-05-09  Peterskirche - Stolzembourg   37 km + 3 km om te eten.
Mooie wandeling langs de Our, stukken over de graat van een ‘’berg’’. Wat meer rotspartijen dan de voorgaande trajecten. Bij Dasburgbrug  geluncht en tevergeefs naar Dasburg gelift/gelopen om geld te pinnen. Automaat bleek defect. In België en Luxemburg was het vaak moeilijk met creditcard te betalen, cash is dus absoluut nodig. In Stolzembourg op camping ‘’láncien moulin’’ het tentje gezet  en vervolgens, omdat er in dit dorp niks te eten was, naar een camping 1 ½ km verderop gestrompeld waar gelukkig nog een snack te krijgen was en wat bier.
nog 1453 km !?
drie landen punt Ouren
pad langs de Our
de Our
17-05-09  Stolzembourg - Gilsdorf   25,3 km + 2 om te eten
Na een ontbijt bestaand uit  biscuitjes, met een natte tent in de regen vertrokken richting Vianden. Helaas markering gemist waardoor we een paar km hebben moeten omlopen. In Vianden brak de zon door en hebben we kunnen pinnen en lunchen. Daarna doorgelopen naar Gilsdorf via een prachtig traject. Hier hadden we een Ch. d’hôte bij de familie Weber geboekt op de rue Principale waar we ons na een bezoek aan het enige terras in Gilsdorf hebben geïnstalleerd. Voor een maaltijd moesten we nog eens 1 km lopen naar een restaurant op camping ‘’Bleesbruck’’
obstakels
Vianden
18-05-09  Gilsdorf - Echternach   34 km

Na een eenvoudig ontbijt afscheid genomen van mw Weber. Prachtige zonnige dag en tot nu toe het mooiste traject sinds de start in Maastricht. Vooral het dal na Beaufort, later gevolgd door het Müllerthal. Maar…….zoveel trappetjes. Op het laatst deed alles zeer, voeten, kuiten, knieën…In Echternachbrück de tent op een camping gezet en in Echternach aan de andere kant van de brug een heerlijke biefstuk genoten in restaurant ‘’Du Pont’’ waar de kok in de keuken tekeer ging alsof hij eigenhandig de koe aan het slachten was. Maar het resultaat was verbluffend, zelden zo’n lekkere malse biefstuk gegeten.

Gilsdorf
Oude steengroeve en een man die 24 jaar met een ''camion'' de stenen afvoerde.
Beaufort
Vallei van de Haupeschbaach
Müllerthal
Echternach
19-05-09  Echternach - Wasserbillig   26 km
Rustig gestart. Eerst de tent goed laten drogen en pas om 10.30 uur vertrokken. Weer een fraai traject met weer iets te veel trappetjes. We kwamen tot de conclusie dat ieder zichzelf respecterend dorp tenminste een venijnig trappetjes traject bouwt. Al snel bleek dat ik nog niet helemaal was hersteld van de trappetjes van gisteren. Maar stug doorgehobbeld en om 19.30 stond de tent weer op camping ‘’Schütswiese’’  in Wasserbillig , waar Sûre en Moezel samenvloeien.
Alkummer kloof
Rosport
Born
Moersdorf
Wasserbillig, kruispunt Sûre en Moezel
20-05-09  Wasserbillig - Wormeldange   26 km

Eerst boodschappen gedaan, ontbeten en om 9.45 weer gepakt en gezakt op pad. Aanvankelijk mooi lopen langs de Moezel met een zonnetje. Daarna voor ons gevoel onnodig omgeleid terwijl het zo mooi was langs de Moezel. Uiteindelijk mooi zicht op de eerste wijngaarden langs de Moezel. Overnacht in Wormeldange bij hotel-restaurant ‘’relais du Postillon’’ Dit bleek een goede keus gezien de heerlijke Italiaanse gerechten die geserveerd werden. Tot het klein onderhoud hoorde vandaag het wegknippen van de halve kleine teen van de linkervoet wegens blaarvorming.

Grevenmacher
Wormeldange
21-05-09  Wormeldange - Schwebsange   22 km
Vandaag een makkie en dat vonden de voetjes prima. Na een goed ontbijt verlieten we Wormeldange en liepen deels door bossen, tussen de wijngaarden en langs de Moezel naar Schwebsange waar we net voor een flinke regenbui de tent hebben opgezet op camping ‘’du Port’’. Ik ontdekte dat de teentjes wat gespaard werden tijdens het afdalen door de schoenveters goed strak aan te trekken.
Moezel
22-05-09  Schwebsange – Hellange (Bettembourg)  30 km

Vandaag de Moezel en de wijngaarden achter ons gelaten. We wilden de oude route uit het boekje (’95) volgen maar dit bleek een slechte keus. We liepen ons vast tegen de A 13 die de route doorkruiste en moesten op onze schreden terug. Uiteindelijk in Hellange aangekomen moesten we 3 km van de route af om de camping ‘’Municipal’’ in Bettembourg te bereiken. Helaas bleek die voorgoed gesloten zodat we uiteindelijk de trein naar Dudelange namen waar we een kamer konden krijgen in hotel-restaurant ‘’Cottage’’

Remerschen, punt waar we de wijngaarden langs de Moezel achter ons laten
Mondorf
restanten van een kapel
23-05-09  Dudelange - Angevillers  20 km

Vanuit Dudelange zijn we naar Budersberg gelopen waar we de GR5 weer konden oppakken. Van hieraf mooi traject gelopen naar Escherange waar we in het café van de familie Willem hebben geluncht. Vervolgens doorgelopen tot de D14 en daar de GR5 verlaten om 2 km verder in Angevillers de ch. d’hote te zoeken die we geboekt hadden. Eerst in de kerk verkoeling gezocht en om 16.30 naar Ch. d’hôte Cheron Pastell  gegaan. www.pastell.net Omdat de heren/eigenaren op vakantie waren nam hun moeder de honneurs waar. Zij vond het erg sneu dat we voor een maaltijd nog eens 3,5km zouden moeten lopen en zette ons daarom met een fles Pastis in de tuin terwijl zij een heerlijk 4 gangenmenu voorbereidde bestaand uit soep, gebraden kip met aardappelgratin, salade, kaas, rabarbertaart en koffie, waarbij de wijn niet ontbrak. We voelden ons enorm verwend.

grens tussen Luxemburg en Frankrijk
café van de familie Willem in Escherange
Angevillers
24-05-09  Angevillers - Rombas   29,3 km

Na een goed ontbijt met jam proeverij afscheid genomen van Chantal. Temperatuur liep vlot op tot > 30° In Neufchef wilden we lunchen, maar de café’s waren gesloten en een restaurant ontbrak. Alleen de bakker was open, dus daar wat broodjes gekocht en gevraagd of er ook koffie was. Omdat er verder niks open was werd spontaan de baas aangespoord koffie voor ons te zetten. Ze wilden er niks voor hebben en waren onder de indruk van ons reisschema. Na een geanimeerd gesprek vertrokken wij aangesterkt richting Rombas. Daar vonden we het door ons besproken ‘’hotel’’ ‘’de la Poste’’Bij gelegenheid verhuurde de eigenaar nog wel eens een kamer, maar omdat het restaurant te weinig opbracht had hij zich gestort op het aanbrengen en restaureren van daken waarbij hij het zakelijk deel deed, en zijn zwager het praktische stuk. Het Hotel was bijkomstigheid geworden en dat zag je aan alles. Wat een armoe, maar de bedden waren ok. Hij heeft nog zeker een half uur op Nathan in zitten praten in het Italiaans toen hij ontdekte dat Nathan de taal beheerste. Hij bleek geboren in Rome en was duidelijk blij zijn moederstaal weer even te kunnen spreken. Rombas is een zichtbaar armoedige stad met veel werkeloosheid.

Maria ''grot'' thv Algrange (oude mijngang)
Fontoy
Rosselange aan de Ome
25-05-09  Rombas - Jussy    36,7 km
Na een karig ontbijt met frisse moed vertrokken. Temperatuur weer > 30°  In Norroy-le-Veneur was de 1e fles water leeg. Toen we voor ons een oudere dame uit een tuin zagen komen met een kist gevuld met doosjes aardbeien heb ik haar aangesproken en gevraagd of ze de flessen wilde vullen met water. Dat wilde ze graag doen en op mijn verzoek wilde ze ons ook nog een doosje aardbeien verkopen. Zelden zulke lekkere aardbeien gegeten. In Plappeville van de route afgeraakt en na enige discussie mbv de GPS richting Scy Chazelles gelopen. We liepen daarbij over een oud militair terrein wat eigenlijk verboden gebied was. Dit bosgebied ligt vol met oude bunkerachtige kazernegebouwen onderdeel van een fortformatie uit de 1e WO die totaal in verval is geraakt. Gevaarlijk terrein wanneer je buiten de paden komt. Uiteindelijk dit gebied doorkruist en via een omweg de GR5 weer opgepakt. In Moulins-le-Metz aangekomen moesten we nog eten kopen voor die avond en de volgende ochtend omdat de enige overnachtingsmogelijkheid lag in Jussy waar we bij een natuurvriendenhuis zouden overnachten. In M-le-M bleek alles gesloten behalve een Lidl, 500 m buiten het dorp. Dat werd ‘m dus. Daarna met de boodschappen nog een paar km naar Jussy gelopen waar we voor slechts 7,- pp in het natuurvriendenhuis mochten verblijven, met warme douche, wc, keuken en bedden. Onverwacht comfortabel.
zicht op Metz vanuit Lorry-les-Metz
Plappeville
fort uit WO I
natuurvriendenhuis in Jussy
26-05-09 Jussy - Pagny-sur-Moselle   28,2 km

Na heerlijk te hebben uitgeslapen liepen we naar Pagny-sur-Moselle. Van hieruit namen we de trein naar Pont-a-Mousson waar we twee nachten hadden geboekt in hotel ‘’Relais de la Poste’’. Weinig afwisseling in de route. Uitgestrekte bossen, eentonige bospaden maar lekker weer.

wasplaats
die gaat nergens meer heen....
Romaans aquaduct
Gorze
Pagny-sur-Moselle
27-05-09  Pagny-sur-Moselle -  Monteauville ( Pont-a-Mousson)  23 km

De volgende ochtend de trein terug naar Pagny-sur-Moselle en de route vervolgd naar Monteauville dat grenst aan Pont-a-Mousson. Vanuit Monteauville weer naar hotel ‘’Relais de la Poste’’ gelopen. Mooi traject langs diverse historische plaatsen.

chateau Fort de Prény
terugblik op Pagny-sur-Moselle
loopgraven uit WO I in Bois le Prêtre
Cimétière Militaire de Péteant
28-05-09  Monteauville - Liverdun   31 km
In Pont-a-Mousson de bus genomen naar Monteauville en de GR5 weer opgepakt. Regenachtige dag met weinig interessante plaatsen, lange eentonige bospaden. Liverdun is het hoogtepunt van de dag. Mooie oude plaats met vestingmuren, toegangspoort en kasteel.  Aan de Moezel op camping ‘’des Boucles de la Moselle’’. Die avond gezellig zitten bomen met een stel uit Nederland dat met een camper aan het rondreizen was. Slecht geslapen, voor mijn gevoel kwam er ieder kwartier luid toeterend een trein langs de camping.
la petite Suisse lorraine
Saint-Jean
....lange rechte paden
Liverdun
camping ‘’des Boucles de la Moselle’’
kasteel aan de Moezel
29-05-09  Liverdun - Brin-sur-Seille   31 km
Het landschap wordt wat meer open, mooie dag, zonnig en niet te warm. Voetjes zijn gevoelig en hooikoorts begint flink op te spelen. We lopen dan ook veel langs graslanden en er wordt gemaaid, gekeerd en geperst. De pollen vliegen om je oren. We belanden die avond bij madame Cesar en zij weet wat ze wil: schoenen buiten uittrekken, niet eten of drinken op de kamer, geen flessen vullen of een wasje doen in de badkamer etc, etc.. maar ze kookt een lekker maal en verzorgt een goed ontbijt, gepaard met een hoop verhalen, enne…..niet vergeten in het gouden boekje te schrijven!
Custines
1e blik op de Vogezen
Onder een ceder bij de kerk van Amance
zicht vanaf de kerk
Etang de Brin
Brin-sur-Seille
30-05-09  Brin-sur-Seille - Vic-sur-Seille   22 km
De Seille is een rivier die door dit dal stroomt. Het water is wat zout door de aanwezigheid van zoutmijnen. Seille betekent dan ook zout of sale. Mooie wandeling door open landschaap met af en toe een blik op de eerste heuvels van de Vogezen. Erg warm vandaag. Tent gezet op camping ‘’la Tuilerie’’
Grémecey
Salonnes

indrukwekkende cypres in Vic-sur-Seille
31-05-09   Vic-sur-Seille  - Rhodes   32 km

Nog niet zo vroeg gestart, 08.10 uur waren we al aan de wandel. Het was een warme dag met veel pollen in de lucht en veel asfalt onder de voeten. Onderweg veel last gehad van de deelnemers van een Renault Alpine rally. Hoogtepunt was Marsal , een mooi vestingplaatsje met museum over de zoutwinning. Overnacht op camping  parc residentiel de loisier aan het Etang de Stock.

Marsal
veel asfalt.....
Tarquimpol
oude begraafplaats in Rhodes
Étang du Stock

01-06-09  Rhodes - St Quirin   30 km

Bij de epicerie in Rhodes in de rij gestaan voor wat broodjes (ontbijt en lunch) Zon deed weer z’n best. Eerst een mooi stuk gelopen rond een deel van het Etang de Stock, vervolgens ‘’eindeloos’’ over een fiets-/voetpad langs een kanaal om tenslotte via bos,  maar vooral asfalt, St Quirin te bereiken. We hadden het een beetje gehad met het ‘’platte land’’, maar bij St Quirin werden de contouren van de Vogezen al voelbaar. Mooi dorpje met een ‘’geneeskrachtige bron’’ Overnacht in hostellerie ‘’le Prieure’’. Prima verblijf met voortreffelijk eten. www.saint-quirin.fr
Étang de Gondrexange
Saint Quirin
02-06-09  St Quirin - Grandfontaine  28 km
Mooiste traject tot nu toe. Om 09.00 uur vertrokken en enorm genoten van het mooie afwisselende landschap. Fraaie paden, doorkijkjes en de Donon op 1008 m met gereconstrueerde Keltische tempel. Mooie vergezichten over Vogezen en Moezelvallei. Afgedaald naar Grandfontaine waar we de laatste nacht een kamer hadden geboekt in hotel-restaurant ‘’du Donon’’ Gaf geen warm gevoel.
...de Vogezen
Pierre Saint Quirin
zicht vanaf Donon 1008 m
replica Keltische tempel
03-06-09  Grandfontaine - Schirmeck  8 km

De laatste ochtend mooie afdaling naar Schirmeck en vandaar met de trein via Strassbourg en Duitsland terug naar huis. Al met al heerlijk gewandeld, veel genoten van mooie stukken natuur, cultuur en historische plaatsen en van de vele leuke ontmoetingen. Volgend jaar gaan we zeker verder.