Les Hopitaux Neufs - Nyon
In 2013 zijn we via Geneve terug gereisd naar Les Hopitaux Neufs om de GR5 weer op te pakken. We liepen in 5 dagen naar Nyon.
Klik hier voor GPS data
Etappes 2013:

22 mei Vallorbe - Les Hopitaux Neufs - Ch du Gros Morond   16,7   km

23 mei Ch du Gros Morond - Mouthe                                      19,1   km

24 mei Mouthe - Chapelle des Bois                                         22,1   km

25 mei Chapelle des Bois  - Prémanon                                     29,2   km

26 mei  Prémanon - Nyon                                                         22,8   km

Totaal:                                  109,9  km

22-05-2013    Vallorbe - Ch du Gros Morond  16,7 km
Woensdag 22 mei om 9.15 uur naar Geneve gevlogen. Daar vandaan met de trein via Lausanne naar Vallorbe, waar we om 12.15 aan de wandel konden richting Les Hopitaux Neufs. Tot 15.00 uur droog gehouden waarna het licht begon te regenen. In Les H.Neufs boodschappen gedaan voor die avond en de volgende ochtend. Om 18.00 arriveerden we in de wolken bij het chalet du Gros Moronds op 1310 m. We hadden de hele hut voor onszelf. Nathan kookte een heerlijk potje en we maakten een goede nacht.
Van Lausanne naar Vallorbe
Van Vallorbe naar Les Hopitaux Neufs
Uitzicht in de wolken
23-05-2013  Ch du Gros Morond - Mouthe     19,1 km
Met een heerlijk zonnetje, na een goed ontbijt, vertrokken richting Mouthe. Via de top van de Mont d'Or, 1461 m, naar les Granges Raguin. Na een lekkere kop koffie doorgelopen naar de bron van de Doubs. Hier overnacht bij Le Chalet de la Source. We waren hier al om 15.00 uur, wat te vroeg was naar de zin van de eigenaresse. We zijn dan ook maar doorgewandeld naar Mouthe om ons te laven aan een lekker glaasje bier. Tot onze verbazing begon het te sneeuwen. Terug in Le Chalet de la Source werden we''onthaald'' met groentesoep en een streekgerecht. We werden verzocht niet met de deuren te slaan, het dessert werd alvast klaar gezet en we hebben niemand meer gezien. Zelf nog maar wat koffie gezet mbv het campinggasje van Dick. Het ontbijt stond overigens al klaar toen we 's middags aankwamen, heel bijzonder!
Mont d' Or
Op de Mont d'Or
Source de Doubs
sneeuw in Mouthe
24-05-2013 Mouthe - Chapelle des Bois         22,1 km
Tijdens het ontbijt werd meteen de rekening geserveerd. Daarna zijn we vertrokken in de richting van Chapelle des Bois. Onderweg werden we gebeld door de eigenaar van ch d'hote Chez l'Aime, ons volgende overnachtingsadres. Hij had te weinig gasten en besloot ons elders onder te brengen. Dat werd La Maison du Montagnon in Chapelle des Bois. Het was een bewolkte dag, maar we hielden het droog. Van de sneeuw van de vorige dag was weinig over, alleen de hogere hellingen kleurden nog wit. In restaurant Les Paturages, tegenover La M du M, bleken ze te beschikken over een uitstekende kok. De eigenaresse van La M du M verraste ons met een alternatieve route door het dal richting Les Rousses. Volgens haar informatie was de route bovenlangs niet te doen vanwege de sneeuw. Er zou nog 40-50 cm liggen. Teleurgesteld spraken we af de volgende dag toch naar boven te gaan, en in het ergste geval weer af te dalen als het echt niet zou gaan.
ook een manier om schapen binnen de afrastering te houden....?
Chaux-Neuve
koffie in Chaux-Neuve
vos
op alles voorbereid
25-05-2013  Chapelle des Bois - Prémanon            29,2 km
Die nacht sneeuwde het weer en leek ons plan om tegen haar advies in toch bovenlangs te gaan ineens niet meer zo'n goed idee. Toch maar even naar een sportzaak gelopen om te informeren naar sneeuwschoenen. Hier verzekerde men ons dat de hoge route geen enkel probleem was aangezien de oude sneeuw was ingeklonken en goed te belopen zou zijn. Vol goede moed gingen we dan ook op pad. We werden beloond met een prachtig besneeuwde, maar goed begaanbare route. Zelfs een mooi uitzicht was ons gegund op het hoogste punt doordat er wat wind opstak toen we boven in de wolken stonden te turen. Hierdoor  werd het dal enkele minuten volledige zichtbaar. Met af en toe een lichte sneeuwbui, en een aantal paden die door de sneeuwhoogte wat minder goed begaanbaar waren, liepen we die dag via Les Rousses, naar Gite La Grenotte in Les Prémanon
Op pad naar Prémanon
in Les Rousses
Fort des Rousses
26-05-2013         Prémanon - Nyon                22,8 km
In Prémanon hebben we overnacht in Gite la Grenotte. Gezellige hut waar goed gekookt wordt. Heerlijk bijgekomen met een streekbiertje bij de openhaard. De volgende ochtend na een goed ontbijt vertrokken voor de laatste etappe richting Nyon.
op de romaanse keienweg naar Trélex
doorkijkje naar het meer van Genève