Larche-Nice
Op 9 juni 2016 vlogen we naar Turijn, namen daar de trein naar Cuneo waar we overnachten in B&B il rosso e il blue. De volgende ochtend werden we naar Larche gebracht door de vader van de eigenaresse van de B&B. Om 10.00 uur konden we van start en liepen in 8 etappes naar Nice, het eindpunt van de GR5. We hebben weer ontzettend geboft met het weer. Twee keer een half uur wat gespetter en verder heerlijk wandelweer.

Etappes juni 2016:

13   km

172   km

10 juni Larche - Bousieyas             21  km

Vrijdag 10 juni vanuit Larche richting Parc National du Mercantour. Door een mooie vallei met rollatorpad licht stijgend naar Lac du Lauzanier op 2284 m. Vandaar stevig klimmend met een paar lastige passages over steile hellingen met sneeuwvelden naar de pas de la Cavale op 2671 m. Dan dalen naar 2100 m om weer te stijgen naar Col des Fourches 2261 m. Vanaf hier afdalend naar Bousieyas waar het geboekte adres (Café a Marius) gesloten bleek. Gelukkig konden we overnachten bij gites d'etappes communale. Sympathieke eigenaresse met goed kokende echtgenoot.
Terugblik op Larche
Eerste sneeuw
Lac du Lauzanier
Lac de Derrière la Croix
Terugblik op Lac de Derrière la Croix
Op weg naar pas de la Cavale
Pas de la Cavale 2671 m
Col de Fourches 2261 m
Camp de Fourches gebouwd in 1890
Afdalen naar Bousieyas
11 juni  Bousieyas - Auron          26  km
Heerlijk gegeten, lekker gekeuveld met eigenaresse die Nederlandse woordjes wilde leren. Na een goed ontbijt met vers fruit op stap via Col de la Colombiere op 2237 m naar St dalmas le Sevage op 1500 m. Daarna weer stijgen naar Col d'Anelle op 1739 m om vervolgens weer af te dalen naar St Etienne de Tinée op 1144 m. Hierna volgde een erg steile klim via rotspaadjes dor het bos naar Auron. Hier overnacht in Hotel Edelweis.
Terugblik op Bousieyas met op achtergrond Col de Fourches
Ree
Col de la Colombière
St Dalmas le Selvage
St Etiène de Tinée
Auron  1602 m
12 juni    Auron - Refuge de Longon   31 km
Na een goede nacht en een stevig ontbijt flink stijgend naar Col du Blainon 2014 m dan weer afdalend naar Roya op 1500 m. Vervolgens weer klimmend verder naar Col de Crousette op 2480 m Hier waaide het flink en kregen we af en toe een spetter.  Over een steile puinhelling naar links verder omhoog naar een schouder van de Mont Mounier. Van hier afdalend naar Col des Moulins op 1982 m en door een bizar landschap boven het gehucht Vignols. Hierna nog een stevige klim om via Portes de Longon op een grazige weide te belanden richting Refuge de Longon. Onderweg nog een wolf gespot.
Roya
Cabane de Sallevieille 1955 m
Col de Crousette 2480 m
Mont Mounier
Portes de Longon
Refuge de Longon
13 juni  Refuge de Longon - Roure  12 km
Na een Frans ontbijt, oud stokbrood, jam en sloten koffie hadden we een korte etappe voor de boeg. Van de refuge op 1883 m afdalen naar Roure. Een mooi dorpje tegen de berg aangeplakt boven de vallei van de Tinée op 1096 m. Hier aangekomen wachtte ons het culinaire hoogtepunt van de GR5. Een Tour du mercantour van 7 gangen door chef kok Christophe Billau ( 1 Michelin ster) in Auberge le Robur.
Roure
Culinair hoogtepuntje
14 juni   Roure - St Dalmas  14 km
Na een ontbijt met een * weer rustig op pad naar St Dalmas. Eerst afdalend naar St Etiene sur Tinée dan stevig stijgend naar Rimplas waar de plaatselijke restaurateur de deur letterlijk voor ons neus op slot draaide omdat het lunchtijd was. Dus doorgelopen naar La Roche waar ook niks open was. Na wat koeken en droge worst  door naar St Dalmas waar we een kamer hadden geboekt in Gites d'etappes Les Chambres du Presbytere. Gezellig en goed.
La Roche
St Dalmas
15 juni  St Dalmas - Utelle     29 km
Na een goed ontbijt met zelfgebakken cake hebben we afscheid genomen van de sympathieke eigenaren van de Gite. Wat volgde was een prachtige etappe naar Utelle. Eerst nog even flink stijgend naar Col de deux Caïres op 1921 m maar verder rustig dalend dan weer licht stijgend naar het fraaie dorp Utelle op 821 m. We stelden tevreden vast dat de afnemende hoogte van het gebied niet betekende dat het minder mooi was. Prachtige kloven, mooie rotspaadjes en dito uitzichtpunten. In Utelle troffen we zoals afgesproken, Eva, de vriendin van Nathan. Zij zou de laatste 2 dagen meelopen. Gezellig gegeten en met de Fransen een EK wedstrijd gekeken (Frankrijk-Albanië) bij Auberge Utelloise en overnacht in de gites communale. Met 12 man/vrouw op een muffe slaapzolder, vonden we niet fijn.
Terugblik op St Dalmas
Op de Col des deux Caïres
Ruïne van een kapel bij les Granges de la Brasque 1680 m
Utelle
16 juni  Utelle - Aspremont   26 km
Op tijd opgestaan, wat brood met worst en een sapje genuttigd, waarna we snel vertrokken omdat voor de loop van de middag regen was voorspeld. Via Levens over een oud muilezelpad naar Aspremont gewandeld. Tot Levens mooie route. Door Levens niet heel spannend maar daarna tot Aspremont weer erg fraai. De regen liet gelukkig lang op zich wachten zodat we uiteindelijk alleen het laatste 1/2 uur wat gespetter hadden. Eva was topfit en liep de hele route voorop. In Aspremont heerlijk gegeten bij de Italiaan tegenover ons hotel, Hostellerie d'Aspremont.
Terugblik op Utelle
Chapelle St Antoine 673 m
Muilezelpad
La Vésubie
Canal de la Vésubie
17 juni  Aspremont - Nice   14 km
Na een absoluut ontbijt-hoogtepunt zijn we vertrokken voor onze laatste etappe van de GR5 van Aspremont naar Nice. Prachtige dag met veel zon. Enthousiast volgden we de bekende rood/witte markeringen. Na een half uur afdalen kwamen we tot de ontdekking dat we op de GR 51 zaten....au. Dus weer een half uur omhoog gelopen om door Aspremont de Mont Chauve te beklimmen. Eenmaal boven na een aantal km kregen we mooi zicht op Nice en de Middellandse zee. Afdalend over de Crete de Graus bereikten we Gairaut. DE GR5 eindigt kort daarna in een klein parkje vlak bij het centrum van Nice. We zijn de boulevard afgelopen waar we geluncht hebben met een bijpassend bubbeltje. Tevreden en trots dat we het hebben gered, lopend van Zeist naar Nice. Aan zee nog een paar uur van de zon genoten waarna we die avond om 19.30 terugvlogen naar Amsterdam, nadenkend over nieuwe wandelingen.